پرولوتراپی یکی از روش‌های درمانی جایگزین است که برای ترمیم رباط‌ها مفید است. از پرولوتراپی با اصطلاح تزریق بازسازی کننده یا ترمیمی نیز یاد می‌شود. پرولوتراپی بافت‌های پیوندی و مفاصل را هدف می‌گیرد؛ همچنین پرولوتراپی برای درمان بیماران مبتلا به عارضه‌هایی مانند ناراحتی‌های التهابی مفصل (آرتریت)، کشیدگی و ر گ به رگ شدن گردن (ویپلش) و بیماری‌های فرسایشی یا دژنراتیو دیسک نیز به کار برده می‌شود.

برخی از فواید پرولوتراپی عبارتند از:

ترمیم تاندون‌های آسیب دیده

پرولوتراپی بیان فاکتورهای رشد مشتق از پلاکتی را افزایش می‌دهد که وجود آنها برای ترمیم تاندون‌های آسیب دیده ضروری است.

درمان درد مزمن کمر و گردن

پرولوتراپی برای درمان پارگی‌های کوچک و بافت‌های ضعیف کمر و پشت بدن که مسئول ایجاد التهاب، کاهش عملکرد، بیرون‌زدگی دیسک و کمر درد هستند، مفید است. سازو کار پرولوتراپی برای تسکین کمر درد به این شکل است که سلول‌های بنیادی تزریق شده شل شدن رباط، یعنی عامل فعالسازی گیرنده‌های دردی در بافت‌های رباط یا تاندون را برطرف می‌کند که پیام‌های عصبی درد را منتقل می‌کنند. بافت آسیب دیده‌ی تاندون‌ها یا رباط‌ها به کشش، فشرده شدن یا دیگر گونه‌های فشار حساس است، بنابراین پرولوتراپی منشأ اصلی درد را با کاهش این پارگی‌ها از بین می‌برد. پرولوتراپی روشی است که تاثیرگذاری و کارآمدی آن در مدیریت درد عارضه‌های شایع درگیر کننده کمر و پشت بدن، از قبیل موارد زیر به اثبات رسیده است:

• گردن درد ناشی از عارضه‌های ستون فقرات
  • درد عصب سیاتیک
  • فتق یا بیرون زدگی دیسک
  • بیماری‌های فرسایشی دیسک
  • مشکلات ساکروایلیاک
  • آسیب‌های روتاتور کافی که تا بالای کمر امتداد یافته باشد.
  • کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن

پرولوتراپی چطور عمل می کند؟

پرولوتراپی چیست و چطور برای درمان بیماری ها از آن استفاده می شود؟

در پرولوتراپی همان طور که گفتیم یک عامل محرک به بدن تزریق می شود. این مایع می تواند به طور مثال محلول دکستروز (نوعی قند ساده که معمولاً از ذرت گرفته می شود) ، اريتروپويتين ، سوماتوتروپین و… باشد. تزریق این محلول محرک می تواند باعث تحریک پاسخ بدن به صورت فعال شدن فرآیند بازسازی و ترمیم باشد. زمانی که بدن در حالت بازسازی قرار بگیرد و وارد این فاز شود، می تواند رباط آسیب دیده در محل مفصل را تقویت کرده و یا آن را بازسازی کند. تقویت و بازسازی رباط ها در طول زمان به تثبیت بیشتر مفصل کمک می کند. زمانی هم که مفصل توسط رباطی قوی تر مورد حمایت باشد، درد کاهش می یابد و به علاوه احتمال آسیب دیدگی در آینده هم کمتر می شود.

پرولوتراپی معمولاً نیازمند انجام چندین تزریق در محل آسیب دیدگی یا محلی که تضعیف شده است، می باشد. در هر مرحله درمان، حدود ۴ تا ۱۵ تزریق انجام می شود. این جلسات درمانی چند مدت ادامه پیدا می کنند که ممکن است از ۳ تا ۶ ماه متغیر باشد.

نکته مهم در مورد تزریق این است که تزریق محرک باید در محل دقیق و مشخص خود انجام شود. یعنی دقیقاً همان محل هایی که رباط به بازسازی و ترمیم نیاز دارند.